کارتن پلاست چیست؟

همانطور که میدانید با پیشرفت علم و دانش تمامی جنبه های زندگی بشر در حال دگرگونی و توسعه می باشد.

در این بخش ما به دنبال تعریفی روشن از کارتن پلاست هستیم از این رو اینگونه تعبیر میکنیم قرار گرفتن دو ورق مسطح خارجی بر روی یکدیگر که از مقاومت فوق العاده ای برخوردار می باشد را کارتن پلاست می گوییم.

همچنین لازم به ذکر است مواد اولیه ای همچون پلی پروپیلن محصولی نهایی را تولید می کند که به آن کارتن پلاست می گویند. نکته قابل توجه این است که این محصول را به دلیل دوام و مقاومت بسیار بالایی که دارد می توان در صنایع مختلف تبلیغات، کشاورزی، ساختمان، بسته بندی و … مورد استفاده قرار داد.

جنس کارتن پلاست از پلاست شیت یا هالوشیت بوده و به علت اینکه محصولی مدرن است اغلب برای همگان ناشناخته و مبهم می باشد.

این محصول از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است به گونه ای که ضد آب است و در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم می باشد. تغییرات موجود در آب و هوا هیچگونه تغییری در این محصول ایجاد نخواهد کرد .

این محصول مقاومت خود را در تمامی شرایط حفظ می کند. یکی از بارزترین ویژگی های این محصول این است که قابلیت چاپ را دارد و میتوان آن را به صورت اشکال و طرح های مختلف درآورد.

کارتن پلاست - ایران کارتن پلاست

کارتن پلاست به گونه ای ساخته می شود که وزن آن بسیار کم است و در برابر ضربه هایی که به آن وارد میشود میتواند مقاومت خود را حفظ نماید.

افراد همواره و در تمام زمینه ها به دنبال خرید محصولاتی با قیمت های کم می باشند از این رو می توانند در خرید کارتن پلاست نیز محصولاتی زیبا را با صرف هزینه های بسیار کم به دست آورند و نیاز خود را با استفاده از آن برطرف نمایند.

در واقع کارتن پلاست به  محصولات و ورق های پلاستیکی گفته می شود که از پلی پروپیلن ساخته می شود و زمانی که استفاده اولیه خود را از دست دهند به صورت مجدد می توان کارتون پلاست را بازیافت نمود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

کارتون پلاست به روش اکستروژن تولید شده و شامل دو ورقه مسطح می باشد که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و به گونه ای به یکدیگر متصل شده که امکان تفکیک آنها دشوار می باشد و از چنان مقاومتی برخوردار می باشد که برای امور صعب و دشوار از آنها استفاده می شود.

در واقع همان کارتن پلاست است که به شیوه دیگری نگارش شده است.

بیشتر بخوانید و بدانید : ویژگی های کارتن پلاست

یکی از پر طرفدار ترین و جدیدترین محصولات در صنعت تبلیغات، دیزاین و ساختمان سازی کارتن پلاست است.

در این مقاله سعی شده است تا به اطلاعات شما در زمینه ی شیت پلاست افزوده شود تا بر اساس نیاز خود خریدی آسان تر و مطمئن تر داشته باشید و از نتیجه ی نهایی رضایت کافی داشته باشید.

آشنایی با کارتن پلاست

کارتن پلاست ورقه ی پلاستیکی یا کارتنی است که از سه لایه ی باریک پلی پروپیلن ساخته می شود. به دلیل قرار گرفتن یک لایه ی چین دار و دندانی شکل پلاستیکی بین دو ورقه ی صاف، این محصول به ورق پلاستیکی دو جداره نیز معروف است.

این ماده که از لوازم محبوب ماکت سازی به شمار می رود تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و ضخامت معمول این ورقه ها در بازار از 2 تا 12 میلی متر است.

از نام های دیگر این محصول می توان به شیت پلاست، پلاستیک چین دار، پلاست پک یا هالوپروفیل شیت اشاره کرد. برای قوی تر کردن بافت کارتن پلاست می توان آن را با الیاف شیشه ترکیب و استفاده کرد.

بیشتر بخوانیم : کارتن پلاست

ورق کارتن پلاست -ایران کارتن پلاست
کاربرد کارتن پلاست

از مهم ترین کاربرد های کارتن پلاست که آن را به محصولی پرطرفدار در صنایع شیمیایی، کشاورزی، تبلیغاتی، بسته بندی و ساختمان سازی تبدیل می کند، مقاومت بالای آن در مقابل گرما، فشار و ضربه است. همچنین شیت پلاست از دوام بالایی نسبت به مواد شیمیایی برخوردار است.

از دیگر نکات مثبت در خصوص این محصول می توان به ضد اشتعال بودن آن اشاره کرد. کارتن پلاست حتی در مقابل حرارت مستقیم آتش نمی گیرد بلکه ذوب می شود.

البته باید این نکته را در نظر داشت که شیت پلاست هایی که از جنس پلی پروپیلن هستند مقاومت خوبی در برابر گرما دارند.
علاوه بر مقاوم بودن در برابر تغییر شکل و ظاهر، کارتن پلاست قابلیت متصل شدن به سایر اشیا را به وسیله ی منگنه، مفتول، چسب چوب و چسب حرارتی دارد.
کارتن پلاست به دلیل سبک بودن به راحتی قابل حمل در مقادیر بالا می باشد و به همین دلیل کاربرد فراوانی در ساختمان سازی و دیزاین دکوراسیون دارد.

دلیل دیگری که این محصول را به یک گزینه ی مناسب برای استفاده در دکوراسیون خانه یا دفتر تبدیل می کند بی بو بودن این محصول و عدم جذب بو از محیط اطراف است.

از دیگر مزایای کارتن پلاست که باعث پرطرفدار بودن این محصول برای ساخت و ساز و دکور می شود عایق بودن این ماده است. شیت پلاست در برابر گرما، سرما، آب و نور مستقیم خورشید از استحکام بالایی برخوردار است.

در این دوره ی زمانی که پیشرفت صنعت مساوی با نابودی طبیعت قرار گرفته است کارتن پلاست پیشرفت چشمگیری به نظر می رسد؛ چرا که در تولید آن از هیچ ماده ی سمی استفاده نمی شود و محصول نهایی قابل بازیافت برای استفاده ی دوباره است و نیازی به دور ریختن آن و آلوده کردن محیط زیست وجود ندارد.

ورق کارتن پلاست.ایران کارتن پلاست
انواع کارتن پلاست

کارتن پلاست بر اساس ظاهر و کاربرد استفاده، انواع متفاوتی دارد. در این بخش با شکل های مختلف شیت پلاست آشنا می شوید تا برای انتخاب محصول مورد نظر و مناسب خود دچار مشکل نشوید.

⦁ کارتن پلاست ورقه ای یا ساده

این نوع از کارتن پلاست که قدیمی ترین و ساده ترین نوع موجود در بازار است شباهت بسیاری به بافت کاغذ کارتن سازی دارد. برای ساخت این نمونه همان طور که در قبل توضیح داده شد دو لایه ی پلاستیکی یک لایه ی پلاستیکی چین دار را پوشش می دهند و یک ورق دو جداره شکل می دهند.

در این روش به جای استفاده از چسب، لایه ها به وسیله ی گرما و حرارت به هم وصل می شوند. از دیگر نمونه های این مدل، می توان به کارتن پلاستی اشاره کرد که در آن به جای قرار دادن لایه ی دندانه دار، یک لایه ی پلاستیکی صاف به لایه ی چین دار متصل می شود و نیازی به لایه ی دیگر نیست.

این مدل از نمونه ی قبلی انعطاف پذیر تر است و راحت تر خم می شود یا به شکل لوله در می آید. این نمونه از جنس پلی اتین ساخته می شود. شیت پلاست های ساخته شده از پلی اتین در مقابل سرما از استقامت بیشتری برخوردارند.

⦁ کارتن پلاست عمودی

این نمونه را می توان به راحتی از قطر 2 میلی متری تا 25 میلی متری در بازار پیدا کرد. برای ساخت این مدل پس از طی شدن یک فرایند خاص، ورقه های کارتن پلاست را با یک دستگاه مخصوص برش می دهند که باعث می شود این مدل بر خلاف نمونه های ساده دندانه دار و چین دار نباشد،

در عوض در حاشیه ی ورقه های آن خانه های صاف و عمودی مشاهده می شوند. این مدل از کارتن پلاست را می توان از هر دو جنس پلی اتین و پلی پروپیلن ساخت. یک کارتن پلاست از جنس پلی اتین، مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد و زودتر و راحت تر ذوب می شود.

⦁ کارتن پلاست کندویی یا حبابی

امروزه جدید ترین مدل کارتن پلاست در بازار، نمونه ی حبابی یا کندویی است. این مدل از پلی پروپیلن ساخته می شود که باعث می شود در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بالاتری از خود نشان دهد. همچنین استفاده از پلی پروپلین در ساخت این نوع از کارتن پلاست باعث ضد خش بودن و سبک تر شدن محصول نهایی می شود.

ارتباط قیمت کارتن پلاست با نوع جنس ورق آن

با توجه به تغییرات مداوم محصولات در صنایع پتروشیمی و امثال آن، قیمت این محصول به طور دائم در حال تغییر است. طبیعتا قیمت هر متر مربع از مدل کارتن پلاست دلخواه و مورد نیاز شما، با توجه به شرایط درخواستی تغییر می یابد.

در حالت عادی ساده ترین نوع کارتن پلاست را می توان از قیمت هر متر مربع پنج هزار تومان تا هر متر مربع پنجاه هزار تومان خریداری کرد. با افزایش قطر ورقه ی کارتن پلاست، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

شیت پلاست های مخصوص مکان های خاص مانند گلخانه نیز به نسبت سایر ورقه ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند. ابعاد رایج ورقه های کوچک موجود در بازار نیز معمولا با عرض یک متر در طول دو متر قابل دریافت هستند و برای ساخت و ساز و استفاده های تبلیغاتی می توان آن ها را در ابعاد بزرگ تر و دلخواه نیز سفارش داد.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد تمامی اطلاعات مفیدی که برای خرید شیت پلاست به آن نیاز دارید را برای شما فراهم کرده باشد.

رول کارتن پلاست چیست؟

رول کارتن پلاست به رول هایی گفته می شود که در واحدطول 50 متر و عرض آن دو متر و گاهی نیز عرض آن 1 متر و طول آن 100 متر می باشد که این امر به سفارش مشتری بستگی دارد .

همچنین به موارد استفاده آن برای مشتری؛ رنگ های موجود برای کارتن پلاست رولی غالبا سفید، نارنجی، بنفش، زرد، آبی، کرم، مشکی و … می باشد و در ضخامت های خاص تولید و عرضه می شوند.

نکته قابل توجه این است رول کارتن پلاست بستگی به ابعاد و اندازه های آن متغیر و متفاوت می باشد. جنس این محصول، پلی پروپیلن می باشد که در ضخامت 2 میلیمتر تا نهایتا 4 میلیمتر تولید می شود. ابعاد و اندازه رول 100 متر مربع می باشد و همچنین وزن هر متر مربع ما بین 200 تا 400 گرم است.

یکی از مهمترین موضوعات پیرامون کاربرد رول کارتن پلاست این است برای سوله ها، کارخانجات، پوشش دادن به سقف مرغداری ها و گاوداری ها مورد استفاده قرار میگیرد.

این محصول به دلیل دوام و مقاومت فیزیکی ضد آب و مایعات و در تمامی محیط ها دارای رطوبت بالا و مقاومت در برابر مواد پاک کننده، اسیدها، مواد شیمیایی و تحمل نوسانات حرارتی دسته وسیعی از درجه حرارت ۲۰- تا ۸۰+ عمدتا در صنایع بندی، تبلیغات، کشاورزی، ساختمان، سوله سازی، خودرو، لوازم خانگی، ساخت لوستر و دکوراسیون، قابلیت کاربرد در بسته بندی ایمن و مجهز از کالاها،  انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی که نیاز به ماندگاری طولانی دارد و… قابل استفاده است.

با پیشرفت علوم و تکنولوژی در جنبه های مختلف زندگی امروزی که صنایع مختلف با تنوع در تولید کالاها یا جایگزینی کالاهای موجود با نسل و نوع جدیدتر آن همراه بوده، کارآفرینان عرصه اقتصادی را بر آن داشت تا با صنایع بسته بندی کارتن پلاست گامی موثر در رفع و از بین بردن  کمبودهای صنایع بسته بندی و تبلیغات برداشته و از شیوه مدرن برای این کار استفاده شود.

امروزه با استفاده از جدیدترین دستگاه های همگام با تکنولوژی و فناوری روز اروپا و همچنین با بهره برداری از بزرگترين کارخانه  های تولید کارتن پلاست در خاورميانه به ظرفيت توليد بسیار بالایی دست یافته و توانسته رقابت کالاهای ایرانی را در بازارهای مختلف و به ویژه بین الملل فراهم آورند.

 

کارتن پلاست ورقه ای یا ساده. کارتن پلاست عمودی. کارتن پلاست کندویی یا حبابی.

از مهم ترین کاربرد های کارتن پلاست که آن را به محصولی پرطرفدار در صنایع شیمیایی، کشاورزی، تبلیغاتی، بسته بندی و ساختمان سازی تبدیل می کند، مقاومت بالای آن در مقابل گرما، فشار و ضربه است. همچنین شیت پلاست از دوام بالایی نسبت به مواد شیمیایی برخوردار است.

از دیگر نکات مثبت در خصوص این محصول می توان به ضد اشتعال بودن آن اشاره کرد. کارتن پلاست حتی در مقابل حرارت مستقیم آتش نمی گیرد بلکه ذوب می شود.

نکته قابل توجه این است رول کارتن پلاست بستگی به ابعاد و اندازه های آن متغیر و متفاوت می باشد. جنس این محصول، پلی پروپیلن می باشد که در ضخامت 2 میلیمتر تا نهایتا 4 میلیمتر تولید می شود. ابعاد و اندازه رول 100 متر مربع می باشد و همچنین وزن هر متر مربع ما بین 200 تا 400 گرم است.