توضیحات اولیه : در ادامه ی مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی به معرفی بیشتر کارتن پلاست ها می پردازیم. کارتن پلاست وسیله ای پر کاربرد برای بسته بندی محصولات غذایی و میوه هاست. کارتن پلاست ها به فراوانی در میوه فروشی ها و یا سوپر مارکت ها استفاده می شوند و گاهی نیز به عنوان استند نگهداری میوه و … کاربرد دارند. کارتن پلاست ها از ماده ای به نام پلی پروپیلن تولید می شوند.

مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی

در این متن به مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی می پردازیم و بیان خواهیم کرد که کارتن پلاست بهتر است یا سلولوزی؟ در ابتدا کارتن پلاست و کارتن سلولوزی را معرفی می کنیم  و در نهایت برتری های کارتن پلاست نسبت به سلولوزی را بیان خواهیم نمود.

کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست وسیله ای پر کاربرد برای بسته بندی محصولات غذایی و میوه هاست. کارتن پلاست ها به فراوانی در میوه فروشی ها و یا سوپر مارکت ها استفاده می شوند و گاهی نیز به عنوان استند نگهداری میوه و … کاربرد دارند. کارتن پلاست ها از ماده ای به نام پلی پروپیلن تولید می شوند. کارتن پلاست استحکام بالایی دارد، منعطف نیست و مجددا پس از استفاده قابل بازیافت است و می توان محصولات مشابه آن را تولید نمود. در  ادامه ی مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی به معرفی بیشتر کارتن پلاست ها می پردازیم.  کارتن پلاست ها مقاومت شیمیایی بالایی دارند و اختلاف دما از منفی 20 درجه تا مثبت 80 درجه را می توانند به راحتی تحمل نمایند. دوام فیزیکی بالا نیز از ویژگی های موثر کارتن پلاست هاست. همه ی این فاکتور ها سبب شده است تا کارتن پلاست در صنایع مختلف مانند کشاورزی، تبلیغات، شیمیایی، بسته بندی و … مورد استفاده قرار بگیرد و کارایی بالایی داشته باشد.

کارتن پلاستمقایسه کارتن پلاست و سلولوزی

کارتن سلولوزی چیست؟

مواد اولیه ی تولید انواع مختلف کاغذ، مواد سلولوزی است که این مواد از منابع و راه های مختلفی به دست می آید و در نهایت می توان از آن ها برای تولید کارتن های سلولوزی استفاده نمود. شاهدانه، ساقه کتان و پنبه هایی که دارای الیاف بلند هستند، می توانند مواد اولیه ی ساخت کارتن سلولوزی باشند. علاوه بر این ها ساقه ی گیاهانی مثل جو، گندم ، کنف و نی نیز می توانند به عنوان مواد اولیه ی این حوزه استفاده شوند. سایر منابع تولید کارتن های سلولوزی به شرح ذیل است:

  • درختانی که دارای برگ های سوزنی و یا پهن هستند، مانند درخت کاج و چنار
  • انواع مختلف زباله های کاغذی، مثل کاغذ روزنامه، کاغذ های باطله و مقوا های کهنه
  • تفاله های نیشکر

صنایع سلولوزی، صنایعی پر کاربرد است که در حوزه های مختلف می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، این موارد می تواند شامل ساخت پاکت های کاغذی، کارتن های سلولوزی، پاکت سیمان، پوشال کولر و … باشد.

پس از معرفی دو مورد بالا، به مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی می پردازیم و برتری های کارتن پلاست نسبت به سلولوزی را بیان خواهیم کرد.

کارتن سلولوزی

مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی

مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی و اینکه کدام یک بهتر است؟

کارتن پلاست ها جزو محصولات جدید حوزه ی بسته بندی محسوب می شوند. ورود این محصولات، باعث ایجاد تحولی بزرگ در حوزه ی بسته بندی و تبلیغات شده است.

  • در مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی باید بیان نمود که کارتن پلاست ها در برابر ضربه بسیار مقاومت اند و می توانند از محصولات به خوبی محافظت نمایند. هر چند کارتن های سلولوزی نیز در برابر ضربه مقاوم هستند، اما عدم انعطاف کارتن پلاست ها سبب شده است تا این نوع کارتن ها از مقاومت و ضربه گیری بالاتری نسبت به کارتن سلولوزی برخوردار باشند.
  • دومین فاکتور مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی، عامل نوسانات دمایی است. کارتن پلاست نوسانات دمایی در محدوده ی منفی 20 الی مثبت 80 را به راحتی تحمل کرده و تغییر شکل نمی دهد.
  • کارتن پلاست ها عایقی مناسب برای صوت و حرارت اند از این رو در طراحی دکور و یا در صنعت ساختمان سازی نیز کاربرد های بسیاری دارند.
  • با استفاده از روش سیلک اسکرین می توان به راحتی بر روی کارتن پلاست ها چاپ انجام داد و بدین صورت محصولات کارتن پلاست در تبلیغات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. ماندگاری بالای کارتن پلاست ها سبب استقبال ویژه ی افراد در حوزه ی چاپ و تبلیغات شده است.
  • عامل بسیار مهم دیگر در مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی، قابل شست و شو بودن کارتن پلاست هاست. این در حالی است که صنایع سلولوزی در مقابل آب نفوذپذیری بالاتری دارند. همین عامل باعث شده است تا بسته بندی محصولات در کارتن پلاست ها از ضریب اطمینان بالاتری نسبت به کارتن های سلولوزی برخوردار باشند ودیگر نگران خراب شدن محصولات در هنگام بارندگی و یا خیس شدن نیستند.
  • در مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی باید بیان نمود کارتن پلاست ها سبک هستند و به همین دلیل می توان به راحتی از آن ها استفاده نمود. در تولید آن ها یک فرایند بهداشتی استفاده شده است و همین عامل کمک می کند تا از کارتن پلاست ها برای بسته بندی محصولات بهداشتی و غذایی مثل میوه و سبزیجات و مواد غذایی استفاده شود. کارتن پلاست ها کاملا بدون بو هستند.
  • ویژگی منحصر به فرد دیگر کارتن پلاست که سبب تمایز ویژه ی کارتن پلاست نسبت به صنایع سلولوزی شده است، ضد اشتعال بودن کارتن پلاست است. در این حالت، در هنگام بروز حادثه کارتن پلاست ها ذوب می شوند و همین امر مانع از گسترش بیش از پیش آتش سوزی در محیط می شوند. اما کارتن های سلولوزی شعله ور می شوند و همین امر باعث انتقال آتش به بخش های مختلف محیط می شوند.
  • در کارتن پلاست ها مواد مخصوص استفاده شده است که در برابر اشعه یو وی بسیار مقاوم است و از عبور اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. این عامل مقاومت کارتن پلاست را در برابر نور خورشید افزایش می دهد.
  • در ادامه ی مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی، به کاربرد کارتن پلاست در صنایع کشاورزی اشاره می کنیم. با استفاده از کارتن پلاست ها می توان به راحتی محصولات کشاورزی را بسته بندی نمود. کارتن پلاست ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و محصولات کشاورزی را از رطوبت و دما حفظ می کنند. کارتن پلاست ها در برابر اشعه ی یو وی بسیار مقاوم اند که همین عامل باعث حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می شود. علاوه بر این ها کارتن پلاست ها از خاصیت نانو برخوردارند. خاصیت نانو  برای جلوگیری از رشد و انتشار قارچ ها بسیار موثر و مفید است.
  • در ادامه ی مقایسه کارتن پلاست و سلولوزی، ذکر این نکته ضروری است که کارتن های سلولوزی، ارزان تر هستند و همین امر باعث ارزان شدن هزینه های کل بسته بندی می شوند.