ورق کورفلوت چیست؟

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد به شرح زیر است :

ورق کورفلوت (corflute)، که ورقی پلاستیکی و بسیار شبیه مقوای راه راه است، در واقع نام صنعتی ساندویچ پانل های پلی پروپیلن و پلی اتیلن متشکل از دو ورق صاف و یک ورق موجدار در میانه آنها است که به روش اکسترود و فلوت تولید شده است. این نام را Corex بر روی این نوع ورق های پلاستیکی گذاشته و به ثبت رسانده است، اما صنعت آن را به عنوان یک نام تجاری برگزیده است و در حال حاضر یک اصطلاح عمومی برای ورق های پلاستیکی فلوت دار است.

ورق های کورفلوت معمولا در ضخامت های 3، 5 و 8 میلی متر و در رنگ های استاندارد سیاه، سفید، قرمز، سبز، آبی و زرد تولید و عرضه می شوند؛ که البته رنگ سفید و ضخامت 5 میلی متر رایج ترین نوع این نوع ورق پلاستیکی است. ابعاد استاندارد در نظر گرفته شده برای ورق های کورفلوت، 1.2 در 2.4 متر است و گاهی بسته به کاربرد، طولشان به 3 متر نیز می رسد.

ورق کورفلوت

مزایای استفاده از ورق کور فلوت

از جمله مزایایی که موجب محبوبیت انواع ورق کورفلوت شده است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورق های کورفلوت ارزان هستند و در نتیجه یک انتخاب مقرون به صرفه برای تبلیغات بازاریابی و تابلوها و بنرها به حساب می آیند.
  • این ورق های پلاستیکی با دوام و در عین حال ضد آب هستند. تابلوهای کور فلوت عموما قوی هستند به این معنی که می توانند در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت کنند. تابلوهای ساخته شده از کور فلوت می توانند باد و باران های بسیار شدید را تحمل نمایند و چاپ آنها از بین نمی رود. این تابلوها معمولا 2 تا 3 سال در فضای باز دوام می آورند. همچنین پلی پروپیلن دارای PH خنثی است و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. در ضمن اینکه استفاده از مواد افزودنی در ساخت این ورق ها، موجب شده است که نسبت به اشعه ماوراء بنفش، الکتریسیته ساکن و آتش مقاومت خوبی داشته باشد.
  • نصب تابلوهای ساخته شده از ورق های کورفلوت آسان است. از آنجایی که سبک هستند و وزن چندانی ندارند، به راحتی می توان آنها را به وسایل دیگر قلاب نموده و وصل کرد و زمانی هم که دیگر به آنها نیازی نیست، خیلی آسان آنها را پایین آورد. همچنین به دلیل وزن کم و سبک بودن شان، می توان به راحتی آنها را جابجا نمود.
    • سفارشی سازی تابلوهای ساخته شده از ورق های کورفلوت، آسان است به این معنا که خیلی راحت می توان آن را مطابق با نیاز و سلیقه علامت گذاری نموده و برش داد و به طرح دلخواه در آورد.
    • امکان چاپ با وضوح بالا بر روی ورق کورفلوت وجود دارد. شما می توانید از چاپ دیجیتالی بر روی این ورق ها استفاده نمایید. کیفیت رنگ را کاهش نمی دهد و رنگ ها را به خوبی نشان می دهد.

    این محصول کاملا سازگار با محیط زیست و 100% قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر است.

کاربردهای ورق کورفلوت

اگر به دنبال یک تابلوی موقت برای رویدادهایی مانند نمایشگاه های تجاری، کنفرانس ها، جشنواره ها هستید که با دوام و مقرون به صرفه باشد، قطعا تابلوهای کورفلوت، گزینه ای ایده آل هستند که همانطور که پیش از این نیز اشاره نمودیم می توانید آنها را به راحتی در ابعاد مورد نیازتان برش دهید و حمل و نقل آنها نیز برایتان دردسری نخواهد داشت.

نصب این ورق های پلاستیکی به عنوان تابلو، نیازی به میخ و پیچ ندارد و در نتیجه سوراخ و اثر دائمی نیز بر روی دیوار و محل نصب به جا نمی گذارد. می توانید با استفاده از پرچ های کلیکی و یا نوار چسب و حتی چسب حرارتی به راحتی آنها را نصب نمایید و به سرعت نیز می توان آنها را برداشت. استفاده از تابلوهای کور فلوت، محبوب ترین روش برای تبلیغات و بازاریابی (به عنوان تابلوهای املاک و مستغلات و در سایت های ساخت و ساز) در اغلب کشورهای دنیا از جمله استرالیا، نیوکاسل و … است.

علاوه بر مواردی که ذکر شد و از آنجایی که با وجود سختی این ورق ها، می توان به راحتی آنها را خم نمود، از ورق های کور فلوت در صنایع بسته بندی و ساختمانی نیز استفاده می شود.

ویژگی تا شدن و نسبت وزن به استحکام ایده آل این ورق ها، موجب شده است که گزینه ای عالی برای جعبه ها و باکس های بسته بندی باشند و علاوه بر این، جعبه های ساخته شده از ورق های کور فلوت، قابل استفاده مجدد هستند. و در ضمن، همانطور که اغلب در اطراف خود مشاهده کرده ایم، این ورق های پلاستیکی بهترین گزینه برای سطل های بازیافت هستند.

در صنعت ساختمانی از ورق کور فلوت به عنوان عایق رطوبتی، محافظ سطوحی مانند دیوارها و کف در برابر آسیب های حین ساخت و ساز و عایق حرارتی در سطوح پایین استفاده می شود. یک ورق کور فلوت میتواند تا دمای 65 درجه سانتی گراد را تحمل نماید. همچنین این ورق های پلاستیک عایق مناسبی برای کارهای برقی هستند و از این رو بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

علاوه بر این، ورق هی کور فلوت گزینه ای عالی برای خانه های قدیمی هستند که فضای باز بسیاری دارند و می توان از آن به عنوان یک سایه بان و یا محافظی در برابر باد استفاده نمود. حتی می توان در ساخت گلخانه ها و برای محافظت گیاهان از سرما از این ورق ها استفاده نمود.

درست است که در ابتدا ورق های کور فلوت به عنوان جایگزینی برای مقوا تولید شدند اما در حال حاضر، برخی افراد از این ورق ها برای اهداف و موارد خلاقانه دیگر، استفاده می نمایند. کاربردهایی از قبیل:

  • به عنوان عایق آکوستیک و رطوبت و برای ضد آب کردن
  • آستر دیواره ها
  • خانه و کلبه های بازی برای کودکان
  • قفس های خانگی برای حیواناتی مانند خرگوش و خوکچه هندی
  • کفپوش های موقت
  • استفاده موقت در پنجره های شکسته
  • استفاده در طراحی دکور در صحنه تئاتر و …
  • ساخت ماکت و مدل
  • تخته های رنگ برای کودکان
  • و بسیاری موارد دیگر!

جمع بندی :

ورق کور فلوت، در واقع نام صنعتی ورق های پلی پروپیلن دوجداره یا همان کارتن پلاست است که برای ساخت بنرها، تابلوهای تبلیغاتی و … مورد استفاده قرار می گیرند. این ورق ها در عین حال که سبک هستند از استحکام و مقاومت مناسبی نیز برخوردار هستند. ما در این مقاله به معرفی این ورق های پلاستیکی پرداخته ایم.